Tuan Blog

Apabila salah satu pintu kebahagian tertutup,yang lain akan terbuka tetapi kita selalu akan memandang pintu kebahagian yang telah tertutup itu terlalu lama sehingga kan kita tidak nampak pintu kebahagian lain yang telah pun terbuka untuk kita.Mungkin Allah sengaja memberi kita berjumpa dengan orang yang salah sebelum menemui insan yang betul supaya apabila kita akhirnya menemui insan yang betul,Kita akan tahun bagaimana untuk bersyukur dengan pemberian dan hikmah di sebalik pemberian tersebut.Walaupun harini kau mengukir luka dihatiku. Aku akan tetap menghulurkan tangan dengan tersenyum. terima kasih sebab mencorak dan mengajar erti kehidupan dalam hidup ini even dengan cara menyakitkan. ^^

I'm

I'm

schizophrenia

Hari nih 20.10.2010 bermakna 1 tahun 3 bulan 17 hari dah aku berada di negeri dibawah bayu…banyak bde dah aku tempuhi ada manis ada pahit tapi aku tetap lalui demi masa depan dan harap y disandarkan pada bahu aku nih…sedar x sedar dah bnyak juga bde aku belajar dkt sabah nih, belajar bahasa y ada dkt sabah, budaya n apa y penting bab2 kejururawatan drp pengajar2 y berkaliber drp KJMT..tapi sejak aku dah masuk sem 3 nih, bab mental lah y paling banyak aku belajar..selamat aku blm ada penyakit mental lagi!!!(manalah tahu lama2 belajar bab mental..aku pun jadi mental)hahah….

Aku sejak2 belajar bab mental nih aku selalu sebut Schizophrenia bila aku tgk cite y berkaitan mental contohnya cite Im a cyborg, but thats ok lakonan rain n im su-jeong,

 sebab 2 aku samakan Schizophrenia dengan penyakit mental..tapi bila cik putri ckp 2 bde tu xsama dan berbeza maksud aku mula pening..tapi aku rasa sama je maksudnya..xkan lah makin mendalam aku beljar bab mental makin aku xfhm..so cik putri suruh aku study balik bab mental nih..so bila aku dah belajr balik aku dah faham so kau org tahu x maksudnya..Mesti kau org semua pernah dengar kan pasal sakit mental tapi Schizophrenia (skizofrenia)kau org pernah dengar x??

Kalu dulu aku selalu sama kan bde 2 sbb maksudnya aku rasa lbh kurang sama je…bila dah belajar tentang bab nih lbh mendalam barulah aku rasa mcm xsama ciket..thanks cik putrid kerana baiki kesilapan sy…

Mengikut puan han (pengajar kami y mengajar bab kesihatan mental) schizophrenia mambawa maksud suatu keadaan y disifatkan dgn gangguan dlm emosi, pemikiran dan tingkahlaku..Kalu mengikut kamus jururrawat edesi ke-2 schizophrenia bermaksud Gangguan mental @ sekumpulan gangguan y’ teruk, dicirikan o’ penyepaian dlm proses pemikiran, hubungan dgn kenyataan dan reaksi menurut perasaan. Pesakit mengalami penderitaan halusinasi dan delusi dan berasa bahawa pemikiran, perasaan dan tindakannya dipengaruhi o’ atau dikongsi dgn org lain.



Manakal penyakit mental mengikut kamus jururawat  ialah gangguan pada satu atau lebih fungsi akal, y menyebabkan penderitaan pada pesakit sendiri atau orang lain.penyakit mental digolongkan secara umum dlm psikosis iaitu kesanggupan untuk menilaikan hakikat hilang dan neurosis iaitu pengertian dan pemahaman dikekalkan….

So makannya kau org fhm2 jelah sendiri coz sy nk terangkan mcm x fhm lak..
hahah…anggotkan…

maknya…sakit mental atau penyakit mental melibatkan akal…maknya system atau fungsi akal mengalami kerosakan..manakala schizophrenia pula hanyalah gangguan y berlaku pada sistem y terlibat..

e2 mengikut kefahaman sy lah..kalu salah tolong betulkan lah k kalu ada salah…
okeylah setakat 2 jelah 4 today..nak p bersiap n kour dgn crew huga-huga lak lpas nih..nak p lepak di empaire lak, dah lama x kour kn..see u agin..

No comments:

mY hEArt

ALL THIS BY yean_eta..
..just by my..

I'm WAITING OF MY HAPPINESS TO FIND ME