Tuan Blog

Apabila salah satu pintu kebahagian tertutup,yang lain akan terbuka tetapi kita selalu akan memandang pintu kebahagian yang telah tertutup itu terlalu lama sehingga kan kita tidak nampak pintu kebahagian lain yang telah pun terbuka untuk kita.Mungkin Allah sengaja memberi kita berjumpa dengan orang yang salah sebelum menemui insan yang betul supaya apabila kita akhirnya menemui insan yang betul,Kita akan tahun bagaimana untuk bersyukur dengan pemberian dan hikmah di sebalik pemberian tersebut.Walaupun harini kau mengukir luka dihatiku. Aku akan tetap menghulurkan tangan dengan tersenyum. terima kasih sebab mencorak dan mengajar erti kehidupan dalam hidup ini even dengan cara menyakitkan. ^^

I'm

I'm

UTI - Jangkitan saluran kencing (Urinary Tract Infection)

(Urinary Tract Infection - UTI) berlaku apabila sistem perkumuhan tersebut dijangkiti bakteria. UTI biasa berlaku kepada wanita berumur di antara 20 hingga 50 tahun. 

peratusan wanita mengalami UTI lebih tinggi berbanding lelaki kerana saluran kencing lelaki lebih pnjang daripada prmpuan..



Jika dibiar tanpa dirawat, UTI boleh menjadi agak sakit dan mungkin berbahaya kerana jangkitan boleh merebak ke atas dan sampai ke buah pinggang.

UTI mudah dijangkiti kepada wanita yang kurang minum air dan suka menahan kencing.

Simpton-simpton UTI termasuklah:
  1. ·         sakit atau rasa pedih ketika membuang air kecil
  2. ·         sakit di bahagian pelvis, bahagian bawah abdomen, bahagian bawah belakang anda atau di bahagian sisi badan (kebiasaannya hanya sebelah)
  3. ·         kencing tidak lawas
  4. ·         menggeletar
  5. ·         kenaikan suhu badan
  6. ·         rasa sejuk dan panas berselang seli
  7. ·         loya dan muntah
  8. ·         kerap ke tandas
  9. ·         tidak dapat mengawal kencing
  10. ·         air kencing berwarna keruh, berdarah atau berbau
  11. ·         perubahan kuantiti air kencing (berkurangan atau berlebihan)
  12. ·         sakit ketika bersetubuh

Tanda-tanda bahawa jangkitan telah merebak ke buah pinggang termasuk suhu badan yang tinggi dan sakit yang berlarutan pada salah satu atau kedua-dua buah pinggang anda

Copy n paste from  babycenter

Tahu xnapa gatal tngan nak tulis pasal UTI nih..????

Mcm biasa bila dah sakit kena UTI bru nak tulis pasal UTI kan..
Mmg betul sakit betul bila kena UTI nih..

Dah lama aku kena sejak 0101/11/2013 sekarang (04/11/2013)

Semua pelik mcm mana aku blh tahan kesakitan y teramat nih.
Ini semua sbb aku kurang minum air putih @ mineral..
Sehari xpnh 1 botal besar aku minum..paling kurang 1 botol kecik je e2 pun aie sejuk..
Sbb tulah aku sengsara skrg..

Sakit teramat oo..mmg good je rasa dia..

Nama je nurse kan, but aku kurang ingt pasal penjagaan UTI nih..
Kena gadu n rujuk ngn nurse lain bru tahu..

Mrh semua nih (kak lina, kak nur & lola)
Sbb aku wlpun sakit UTI bkn ada inesetif nak minum air bnyak..tetap kurang minum air suam..
Bnyak minum air gas juga
Mcm nak tnggu dia infected teruk.. dia org ckp..
Mcm nak tnggu kencing brdarah dulu..

Upnya blh teruk juga ye..baru aku tahu..

Rawatan yang aku ambil dlam masa sakit nih just minum air kelapa n ambil inj delco..
Padahal bkn membntu sngt pun
Apalah nurse nih..

Nama je nurse diri sndiri bkn pandi nak jaga.
Kdng2 aku rasa mcm nak stay dlm tandas je..
Sengalkan..

Sapa cari pasal..skrg nak mengadu dkt bloq..
Ermm..harap2 esok dah okey..

Jom keluar minum air kelapa n air mineral..
Kena p beli air mineral bnyak2 nih..
Bye..jumpa dkt kedai k..

No comments:

mY hEArt

ALL THIS BY yean_eta..
..just by my..

I'm WAITING OF MY HAPPINESS TO FIND ME